17 feb. 2010

Stekt fläsk med löksås och blomkålsmos

Dagens middag blev detta - som inte ser alls lika gott ut på bílden, tyvärr. Fläsk med löksås, mums!
Barnen hade satt på potatis till sig så det var "bara" resten att fixa när vi kom hem.
Vi skulle ha blomkålsmos till så jag började med att koka blomkål medan Peter stekte fläsk.
Hackade 2 lökar som jag la i puttrande smör i en gryta. Där fick det safta till sig tillsammans med stekflott under tiden som vi gjorde klart resten.
När blomkålen var mjuk så mixades den tillsammans med ett par - stora - klickar smör och 2-3 dl grädde. Vi hade i ett par klickar färskost också och salt och peppar, förstås. 
Såsen gjordes klar med grädde och lite Maizena för att få den lite fylligare. Smakades av med peppar och salt. Sallad med babyspenat, gurka och tomat till gjorde susen.

2 kommentarer:

  1. Jag åt blomkålsmos (gott!) i går - till ungsbakade kycklingfiléer, men kör en smalare variant. Kokt blomkål med en liiiten sluring mjölk (för att binda) That´s it! :-)
    /Birgitta
    www.lyckligagatans.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Numera gör jag oftast som så att jag kokar blomkålen och sen blandar jag bara i ett paket färskost, med sked. Gillar den konsistensen bättre :-)

    SvaraRadera

Kommentarer är välkomna, skriv en rad eller två!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails