16 feb. 2010

Kycklinggryta med vitkål och wokgrönsaker

Kyckling är en sån sak som är tacksamt att förbereda genom att tillaga stora mängder. Jag tar helt enkelt filéerna direkt från frysen (oftast 2 kg), lägger dem i en långpanna och kryddar med det jag känner för just då. Det kan variera mellan curry, paprika och olika pepparsorter, om det nu inte blir en kombination av något slag. Sedan är det bara att sätta in i ugnen ca 45 min och 175º. Ut kommer färdiglagade filéer som jag brukar dela och ha i sallader eller grytor. För det mesta går det åt inom ett par dar men det går bra att frysa in och ta fram när det behövs.

Igår hade jag en laddning kycklingbitar som jag gjorde gryta av tillsammans med detta:
Strimlad vitkål (som jag hade klar i kylen blandad med salladsdressing=pizzasallad, typ)
Rivna morötter (som också fanns klart)
1/2 påse wokgrönsaker
1 gul lök














Grönsakerna bryntes i en stor stekgryta, kycklingbitarna blandades i. Därefter hade jag i 0,5 liter grädde, ca 2 dl crème fraîche, lite kinesisk soya och 2 msk ajvar relish. Detta fick puttra lite innan jag saltade och kryddade av. Snabbt klart att äta idag, tillsammans med pasta för barnen och broccoli för vår del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer är välkomna, skriv en rad eller två!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails